Jak zaplanować efektowne warsztaty i szkolenia
Efekty wcześniej przygotowanego kursu o charakterze szkoleniowym w moim przypadku zawsze były uzależnione od wielu elementów programu szkoleniowego. Zdiagnozowanie ich oraz sprawne i skuteczne ukierunkowanie decydująco kształtuje zaangażowanie pracowników wysłanych na szkolenie i wówczas jest możliwość, aby wyeliminować percepcyjne i inne nieporozumienia.
Efekty szkolenia najbardziej są zależne od zaplanowanej techniki projektu szkoleniowego. Wybrane metody szkoleń najcześciej używane w praktyce przez rodzimych trenerów w 3-5 zeszłych latach zwykle były z sukcesem stosowane zamiennie. Można wyodrębnić następujące typy szkoleń: podczas pracy, na stanowiskach pracy i poza pracą. Wówczas jest możliwość, aby na przemian organizować szkolenia w centrach rozwoju personelu, centrach konferencyjnych i w warsztatach zawodowych. Różnych wariantów strategii szkoleniowych i technik jest bardzo wiele, ale dokładny ich układ wynika z potrzeb organizacji. Dokładny przepis na szkolenie zamieściłem tu: Licencjonowane Gry Menedżerskie Dla Pracowników
Poniżej zaprezentuję definicje niektórych technik sesji szkoleniowych.
Gra – pokazuje neutralne warunki pracy lub wybranej branży oraz występujące zjawiska i zależności. Dzieje się to w środowisku oddającym uwarunkowania realiów instytucji biznesowej. Zaprojektowane są jednocześnie zwykłe nieporozumienia oraz problemy stosowanych metod zarządzania. Ci, którzy biorą udział nie mają wyłącznej kontroli dlatego są zmuszeni liczyć na siebie. Rezultaty gry są zwykle oceniane. Tego typu techniki przekazują kompetencje analizowania problemu, przewidywania ich rezultatów oraz kompetencji współpracy w zbiorowości ludzkiej.
Cykl casów – To przykłady z realnej firmy albo wymyślone problemy w firmie dane jako zadanie uczestnikom. Tego typu zadania pokazują konieczność pochylenia się nad dobrze zdefiniowanym, realnym problemem. Osoby biorące udział muszą zanalizować oraz zniwelować problem, a w dalszej kolejności przedyskutować to z prowadzącym szkolenie razem z resztą grupy. Ta metodyka z zasady konsumuje dużą ilość godzin.
Edmund Frakowicz
Autor tej notki jest absolwentem wydziału iberystyki Uniwersytetu Łódzkiego i studiów podyplomowych z tematyki prowadzenia szkoleń. Posiada tytuł Instruktora Odnowy Beavioralnej NGH. Prowadzi firmę szkoleniową w Nowym Tomyślu. Od dziewiętnastu lat organizuje treningi i projektuje badania dotykające tematyki zarządzania projektami w sektorze „hotelarstwo i gastronomia”.
TEMATY BOGA:
Gry Negocjacyjne
Szkolenia menedżerskie
Gry blended learning
Coaching
Symulacje Six Sigma
Planowanie strategiczne
Gry konferencyjne
Licencje dla konsultantów